sandransjul

Alla sova i enslig gård? Ja eller nästan.
"Midvinternattens köld är hård,
 stjärnorna gnistra och glimma.
 Alla sova i enslig gård
 djupt under midnattstimma.
 Månen vandrar sin tysta ban,
 snön lyser vit på fur och gran,
 snön lyser vit på taken.
 Endast tomten är vaken." 
 
Och jag förstås! Japp nu är det dags igen. Sömnsvårigheter heter det. Stess, oro eller ångest? för gud vet vad är det är som stör sömnen.
Undra om tomten i dikten ovan också har sömnsvårigheter eftersom han med är vaken;-) 
 
 
 
I alla fall så är det redan september=) Härligt! Ser att många av julbloggarna kommit igång, skönt! då vet man att det säkerligen blir en stämmingsfull jul i år med, jag menar är man inte nöjd med sin egen jul så kan man ju läsa om nån annans jul i alla fall och få julkänslor:-) 
 
År 2014: Julen kommer att firas hemma hos släktens julgeneral om allt går som planerat. (alltså hemma hos mig eller ja eller hos oss då, men sambon är mer av en julskinka i sammanhanget, han får stå i köket ;-) )  
 
I år har jag dock ändrat min strategi för i år skall jag inte planera för mycket, för förra året hade jag massa planer men hälften blev av så i år tar jag det som det kommer. Ä nu tog jag kanske i ;-) Planering är ju halva nöjet men jag skall försöka se det "juliga" i det stora och det lilla=) 
 
Jag fick ofta höra när jag var yngre att jag planera för mycket,  skriva listor har alltid varit min favorit, men det har jag slutat med nu för fick sån prestationsångest när bara halva listan var avklarad;-) .  Men i Juletid så tillhör ju listor till sannerligen tycker jag, så blir nog några listor i alla fall! 
 
"Julgeneralen" måste ju ha ordning på sina planering så att säga! Sen kanske det blir en önskelista med. 
 
Vet att många Julbloggare gjort egena Jullistor, Å  som sagt gillar jag jullistor så försökte mig på en egen.  Hoppas nu jag hittat på lite nya  julfrågor så jag inte gjort plagiat;-) Detta är frågor jag tänker på när jag kikar på andras julbloggar, så svara gärna på dom=)
 
 
 


Vilket är godast: Lussebullar eller pepparkakor? 

Mitt svar: Lussebullar att äta men pepparkakor att baka=) 

 

Vilka favoriträtter har du på julbordet? 

 Köttbullar, rödbetsallad, prinskorv, potatis , risgrynsgröt, vörtbröd eller julknäcke med "julost", nubbesallad men petar bort äggen, älgköttbullar eller strutsfile om det bjuds. 

 

Vilken rätt gillar du minst på Julbordet?

Fiskrätterna men försöker öva med lax och nubbesalladen.  Undviker även ägghalvorna eftersom jag får ont i magen.  Är jag riktigt vågad så smakar jag på både sill och julskinka. 

 

Vilken glögg är godast enligt dig? 

Blossa vinglögg 

 

Äter ni Jullunch eller Julmiddag? 

När jag var barn åt mammas sida "Julmiddag" och pappas "Jullunch". Nu förtiden beror det på vart vi firar jul men i år blir det nog "Jullunch" hemma hos oss. 

 

Vid vilken tidpunkt på Julafton kommer tomten till er? Morgonen?, mitt på dagen? eller på kvällen? Före eller efter Kalle Anka? Kommer han? 

Det senaste åren har tomten inte kommit personligen, Men när jag var barn kom han efter Kalle Anka. 

 

Ser du  verkligen på "Kalle Anka" varje jul? 

När jag var barn såg jag det varje år, men ju äldre ja blir ju mindre av "Kalle Anka" ser jag verkligen.  Minns att jag tyckte det var konstigt att vissa vuxna missa  Kalle, men som vuxen inser jag att det finns massa saker man kan åtgärda under kalle anka. Bara man har tv på!

 

Vem i din familj, släkt eller bekantskapskrets "andas"och "är" mest julig? ( Du får inte säga dig själv) 

Måste säga min svägerska Bella. 

 

"Kan du vissla Johanna" eller " Karl Bertil Johnssons Julafton"? 

Så olika det kan va! I min familj och släkt har alltid  Karl Bertil  varit "DET" efter "Kalle Anka" i Juletid medan i  min sambos familj  verkar "Kan du vissla Johanna" var just "det" efter "Kalle Ankan"  

 

Julsnapsen, Julölen eller julmust? Vatten? Vilket dricker du helst till Julmiddag/lunch? 

Eftesom jag i princip dricker "vit sprit"  (snaps) 2-3  gånger om året  midsommar, kräfskiva (ibland) och jul så är det kanske det mest exotiska på bland julens drycker, men måste säga att Julölen är godast till maten men julmusten känns viktigast trots allt för den funkar till allt=) Men oftast har jag överkonsumerat julmusten innan själva julafton så säger Julölen. 

 

Midnattsmässa eller Julotta?

Brukar somna gott till ljudet av Midnattsmässan från Rom på tv men skulle vilja gå på Julottan något år. 

 

Heter det Lussebulle eller Lussekatt,? (allstå saffransbrödet som serveras i juletid)

Jag säger Lussebulle. 

 

Hur benämner ni dagen före Julafton, allstå den 23/12? "Dan före doppare dagen"?" Lillejulafton"? eller annat namn?  

Jag säger "Dan före dan" eller "uppersittarkvällen".  När jag bodde i Skåne under flera år fick jag lära mig att det tydligen hette "LilleJulafton" så ibland säger jag det med. 

 

Vilket datum klär ni Julgranen?

Både jag och min sambo kommer från familjer där man klär Julgranen den 23 december. Och så har vi gjort det flesta år (vanemänniskor) men det senaste åren har vi klätt Julgranen runt Lucia för att få njuta av den även en stund innan julafton. 

 

Julmusik i butikerna när man Julhandlar eller ej?

För mig kan det aldrig bli för mycket julmusik men minns att jag skrev ett arbete om musik i butiker när jag gick gymnasiet kan tänka mig att jobbar man i butiken  kanske man tröttnar om man hör samma julsånger om och om. 


Nämn 3 färger som är förknippad med julen för dig? 

Rött, grönt och vitt. Silver och vitt ligger lika så därför säger jag Silver/vitt 

 

Julstjärna eller Julspira i toppen av julgranen?

Julstjärna i toppen såklart! 

 

Mysigaste stunden på Julafton?Beskriv? 

Julaftonsmorgen: när man vaknar och inser att det är Julafton!," Julklappsjakt" och "Julfrukost" till Julmusik är det mest mysiga tyckte jag som barn, förväntningen som låg i lufte  och späningen=) Som vuxen gillar jag  Julaftonsmorgon men mysigt är även när man ser familj och släkt samlad för att fira jul ihop:  När alla dom man älskar  sitter tillsamans för att fira Jul. 

 


"Last Christmas" eller "All I want for Christmas" ?

Jag gillar båda låtarna men tycker inte om sångarna till någon av låtarna men sjunger dom enbart dessa julsångerna så är dom super. Men blir nog ändå " All I want for Christmas" 

 

Vilket Julpynt saknar du i ditt hem? 

Jag saknar fortfarande en "Julkyrka" en kyrka, gärna i vitt som lyser och spelar "Stilla natt, heliga natt"  till exempel, genom att man vrider upp den.  

 

3st  tips på "Juliga" filmer?

Tragedi på en lantkyrkogård 

Ensam Hemma 

Mupparnas Julsaga 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - johanna

Åh vad rolig lista, den ska jag svara på :)

Svar: Vad roligt=)
Sandra

#2 - Jenny

Har svarat på min blogg!

Svar: Då skall jag kika=)
Sandra

#3 - Maries strålande jul

Nu har jag svarat på din lista!

Svar: Vad roligt, den skall jag genast kika på =)
Sandra

#4 - nathalie

Vilken kul lista, nu har jag också svarat på den! :)

Svar: Vad roligt då måste jag kika in och se din svar=)
Sandra

#5 - Annie

Nu har jag svarat på min blogg:) Trevlig lista!

Svar: Trevligt=)
Sandra