sandransjul

Julstäda
Nästa vecka är det dags att börja med Julstädningen, jag brukar börja en vecka innan det dags att Julpynta hemma.
Jag har som tradition att pynta den 30 november (Addes namnsdag)  i fall 1 Advent infaller i december. Om det infaller i november pyntar jag dagen innan 1 advent.
Men i år kommer jag att Julpynta den 29 november eftersom jag har rep hela 30. Och förra året hade genrep på Julmusikalen och kom hem sent så var uppe hela natten och pyntade. Hahaha försökte spika så tyst som möljigt för att fästa dit Stjärnorna. Men det var lättare sagt än gjort men fint blev det i alla fall=) 
 
I år skall jag försöka pynta på i alla fall innan 22.00 på kvällen:-) 
 
Hur som helst skall lägenheten storstädas inför Advent och Jul. 
Jag "grovstädar" hemma 2 ggr om året.  Till Jul och när våren är på intåg. 
Tycker det är som terapi att städa inför Julen och älskar sen när det är rent och luktar grönsåpa om golven=) 
Däremot finns det 2 saker som jag verkligen hatar att städa och det är vitrinskåpet. Jag är så rädd att tappa alla fin glas i golvet:-O  
Sen dom där förbaskade gaderoberna. I år har jag och Bella bestämmt oss för att stå på en loppis i novmber. Man "köper" ett bord och dom pengar som arrangörerna får över från "borden" går till Julklappar till barn i kommunen som behöver det=)  Å det vill man gärna stödja och så kan man själv bli av med lite "sånt som ligger och drar" 
 
Min Julstädning brukar se ut följande: 
 
Jag skriver en lista på hur och vad jag skall Julstäda. 
Sen tar jag tag i ett rum i taget.  Efter att jag städat ett rum så tänder jag ett Juligt doftljus och fortsätter sen med nästa rum.  
En annan sak jag alltid gör till Jul är att tvätta Täcken och kuddar. Man skall tydligen inte tvätta duntäcken och liknade produkter allt för ofta så just till Julen kan det passa.  ( vädra övrig tid) 
Under tiden man städar är det mysigt att lyssna på Julmusik så man inte glömmer bort syftet med städet;-) 
Efter allt är städat är klart blir det ett bad så jag luktar gott =)  Sen avslutas städningen med en kopp glögg på sofflocket=) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - Denise - Min Glittriga Jul

Detta med att skriva en lista på vad som ska göras och sedan ta ett rum i taget är saker som jag också gör. Julstädningen annars kan jag tycka om faktiskt och som du skriver, julmusiken är ju ett måste :)

Tänk va härligt det är när hela julstädningen är klar, då kan man va stolt över sig själv och unna sig något gott! ;)

Svar: Ja precis det bästa är ju när man är färdig och riktigt känner hur duktig man är =)
Sandra