sandransjul

Man ska städa varje fredag – Och så varje jul Det tycker jag är kul
Såg har är på Julbloggar.se att det är 2 månder kvar till Julafton.  Vilket betyder att det snart är dags att börja Julstäda inför December och advent=D  Å som vanligt är jag ute i god tid och har skrivit en Julstädningslista. 
Måste ju medge att jag är en fruktansvärt dålig "vardagsstädare" ser det som ett nödvändigt ont att dra fram snabeldraken.
 
Men sen vi flytta i början av sommaren och jag nu är "mellan två jobb" så har jag faktiskt blivit lite mer motiverad att städa.
 Är ju hemma mer och ser eländet =P Och så är det bra tidsfördriv.  Har faktiskt aldrig umgåtts så mycket med dammsugaren och moppen innan, så är extra taggad inför Julstädningen i år=D 
 
Därför följer nu här lite Julstädartips=D 
 
*Börja med att skriva en Städalista,  skriv vad som behövs göras i alla rum, där efter är det lättare att se 
vad som behövs för "verktyg".  Och hur man skall fördela upp det. 
 
*Skriv en inköpslista på vad som behövs införskaffas ifall du inte har det hemma redan. 
 
* Börja i tid inför Advent/december.  Jag brukar börja minst en vecka innan och ta ett rum i taget.  
 
*Sätt på Julmusiken för att komma i stämining. 
 
*Släng all "skit" du inte behöver. Passa på !  
 
* Tvätta täcken och kuddar så är blir den ännu fräschare. 
 
* Gör Städtrasor av "gamla kläder". 
 
*  Har du svarta möbler, tex bord, ta en fuktad disktrasa och ta ytterst lite sköljmedel på trasan och torka av det svarta "bordet".  Vips så är dammet bort för ett tag.  Sköjlmedelt gör ytorna antistatiska. Å så luktar det gott med =D Funkar på andra blanka ytor med exempel glasbord. 
 
*  Ett tips som min farmor alltid körde med att sätta en strumpa på sopborsten. Gärna en tubsocka.  
Funkar både torr och lättfuktad. Strumpan suger upp smutsen och dammet och sen är det bara in med den i maskin eller kasta om heller vill =D

Salt: Är super att ha hemma kan användas till att rengöra skärbrädan och att få bort blodfläckar.  Med mera. 
 
* Citronsyra i diskmakinen gör den fräsch igen =) 
 
* Grönsåpa rengör golven skonsamt och så luktar det gott, Jul =D 
 
* Tänd ett doftljus som luktar Jul =D 
 
När du är klar, beröm dig/er, vilket vackert och bra jobb du/ni gjort. Om du nu inte fallit ihop av utmattning så ta en kopp glögg eller kaffe och njut!  
 
 
 
 
 
Börjar känna att jag börjar få ett liknade förhållade till dammsugaren som Karin. 
Tack gode gud att inte Adde är som Rudolf =D 
 
#1 - Victorias Jul

Idag när jag dammsög kom jag att tänka på julstädningen och jag kände att jag längtade tills jag får börja julstäda. Konstigt att man längtar till det men det är nog mer till att hela huset är rent jag längtar till

Svar: Ja finns inget mer njutbart än att ha städat hårt, och sen Jul/adventspyntat å sen ser man vad vackert det blev å så luktar det underbart=)
Sandra

#2 - Emelie - Emelies Christmas

Älskar det där avsnittet från Sunes jul :P

Svar: Det är ju bäst, och självklart Julbordet och Julbaket=D
Sandra