sandransjul

Nisse flyttar in
Jag har fått en fin gästbloggare hos mig, en liten Tomtenisse som kommer att gästspela i denna blogg.
Nisse kommer att tips om lite ditten och datten och berätta lite om allt möjligt.

Här får vi reda på lite mer om Nisse. Han kommer uppdatera mer lite senare, bild på honom kommer även då eftersom han tappade sin digitalkamera i sommars när han var på semester på Gotland.


. vad heter du?
Tomtenissen, fast kallas Nisse

. vilket stjärntecken är du? Jag är inte född i något stjärntecken, jag är född i skogen.

. vilken årgång är du? 1866 är jag född

. vart bor du? Hemma hos dig så klart har du inte märkt det? jag håller till i den där ostädade gaderoben för det mesta fast ibland tar jag min tillflykt till källarförrådet, där är lugnt och skönt.

. bott utomlands? Nej men åkte finlandfärjan en gång när jag skulle på konferans på tomteland i finland.

. flyttat antal gånger? Ja du, bott både på landet och i villaområde, men när jag hörde att du flyttat till stan så tänkte jag att det skulle ju vara trevligt att träffa lite nya nissar i stan.
Måste varit 140 års kris eller nåt! Ja hur som, så är det jävligt bra läge nära till stan och allt.

vart skulle du vilja bo? Ja du, kanske i ett hus i skogens slut.

vad vill du bli när du blir äldre? Ja du i dessa kristider är det bara vara glad att man har ett jobb, tomtefacket säger samma sak.


. hur lång är du? inga kommentarer
. hur mycket väger du? Inte så jättemycket, dragit in på pepparkakorna under sommaren.
. hårfärg och frisyr? Jag har vitt hår men ibland blir jag gråhårig.
. ögonfärg? blå
.skostorlek? Jag har träskor.
.glasögon? Bara när jag läser fast för det mesta lyssnar jag på radio.


. filmer? Tomten är far till alla barnen, är ju rolig.
. låtar? Blir ju en del Julmusik. Tomtegubben som hade snuva tex.
. årstider? vintern
. mat/dryck? Julmust, tomtegröt och pepparkakor, tyvärr får jag halsbränna av lussebullar.
. djur? Har en Julbock vid namn Petter fast han har inte fyra getter
. färg? jag gillar grått, vitt och rött
. parfym tallbarr special
. tv-program? KarlBertil Johnssons julafton
. last? knäck, är oerhört svårt att sluta.
. sysselsättning? Håller efter dig, går på möten med tomten och dom andra nissarna och hustomtarna.
Nu när det närmar sig jul är det stressigt. Lucia brukar behaga att dyka upp till vissa möten, men jag slipper helst henne och hennes lussebullar, å så står hon bara där och glor och när man frågar henne nåt så börjar hon sjunga. Men snygg är hon i alla fall och hon lyser verkligen upp sammanträdet.

Nisse vet inte hur mycket tid han har att blogg, men skall försöka att muta honom med knäck så kanske det blir uppdateringar ofta.












#1 - Anonym

du har din tomten e far till alla barnen här! jag lånade nog den och glömt och lämna tillbaka, du får den nästa gång vi ses.