sandransjul

Sprid ditt ljus.
I början av juli somnade min älskade farmor in. 
 
Det senaste åren blev farmor dement och fick flytta till ett hem. 
Fast minnet bleknade mer och med om vilka vi var så fanns ju alltid  "min farmor" där inne i all demens röra. 
Min trygga, glad och underbara farmor. 
 
Förr året började hälsan även i kroppen tryta och vid allhelgona blev hon dålig och hamna på sjukhus. 
 
Jag var på allhelgona konsert i samma by som farmors  "åldersdomhem" låg men hade egentligen inte tid mellan repet och konserterna att hälsa på och det började bli sent.  
Men inne i kyrkan när vi står och repar flyger det runt en fjäril i dragig och kall kyrka i november. Den var så vacker! I min familj betyder "närgånga" fjärilar enligt skrock att någon från det döda ger en hälsning.
Det var ju trots allt alhelgona så vi skojade att nu är det någon som tycker vi sjunger vackert. 
 
Men jag får en konstig känsla att jag måste hälsa på farmor trots den knappa tiden. Så jag springer över för att i alla fall säga hej.  
 
När jag kommer till hennes hem så är hon jättedålig och dom har ringt efter ambulans, jag får tag i kören och säger att jag inte kan var med på konstern, sen sitter jag och sjunger för farmor det sånger vi skall sjunga på konserten och tänker att bra märkligt det var med fjärilen och känslan.  Ambulansen kommer och efter ett tag på sjukhus piggnar hon på sig. En riktig krutgumma<3
 
Men i slutet av juni så börjar kroppen säga ifrån igen och dom ber oss komma för att säga hej då. 
Jag sjöng för henne denna gång med och jag hann säga hej då och jag älskar dig. 
 
På begravning sjöng jag och en av sångerna som jag sjöng var "Stad i Ljus"  den Tommy Körberg sjunger. 
Stad i ljus var från början tydilgen medan som pslam så den passade bra tyckte vi. 
 
Den finns även som otroligt fin Julsång och då heter den "Sprid ditt ljus"  
En väldigt pampig och vacker julsång. Den kommer nog gå varm i jul hemma hos mig. 
 
 
 
#1 - johanna

Det är så smärtsamt när människor vi älskar får avsluta sina liv, vi saknar dom så oerhört. Jag förlorade både min mormor och farmor nu de senaste två åren och visst saknar man dom. För mig är det en tröst att jag tror att vi ses igen, och att dom mår bättre nu. Stad i ljus är mycket vacker :)

Svar: Ja för mig också är det som tröstar att man ses igen, som Magnus ugglas låt:" I himmelen,"
" när vi ses i himmelen,
då får du veta vad alla har gjort,
och vad som hände sen.
När vi ses i himmelen,
när vi ses i himmelen,
det är okej om det tar lite tid,
bara vi möts igen,
upp i himmelen" Så kan man ju tänka=)

Sandra

#2 - Maries strålande jul

Vilket fint budskap du fick med fjärilen.

Svar: Ja verkligen =) Nästan så man ryser efteråt av känslan.
Sandra

#3 - Tomtenissan


Svar: =)
Sandra