sandransjul

Utmaning- Julpussar
Hur stämmer egentligen ideal bilden av Julen jämfört med hur det verkligen är? 
 
I mitt fall så göra jag nog denna högtid till något mer magiskt i tanken än vad det egentligen är/blir. 
 
Jag planer att jag skall hinna med så mycket som möjligt, åka in till stan och gå runt och strosa efter julklappar,  jag skall har råd att unna mig i juletid och har råd att köpa det klappa jag vill till familj och vänner.
 
Hemmet ska var skinade rent till advent och pyntat till första advent och detta skall ju ske utan stress, och bara var mysigt. Sen så ska det var rent/välstädat  fram till nyår.
 
Jag skall baka pepparkakor, Lussebullar, knäck och ischocklad.
 Det skall var snötäckt ute och snöflingorna skall fall så där fridfullt och mysigt, när man går runt. 
 
 
Sen skall jag även hinna ha glöggfest, lyssna på julmusik och allt ska vara så där mysigt som man ser i tidningar och kataolger. Julpyntet skall vara fint och Julblommor ska vi ha i fönsterna.
 
Adventsljusstakarna skall tändas när det blir mörkt och granen skall så grön å grann i stugan.  
 
Sen skall jag bara njuta dagarna innan Julafton, helst var ledig den 23 december.
Lugn och frid. 
 
 
På julafton skall man vakna av sig själv tidigt och bara njuta av julmorgonen. 
 
Verkligeheten: 
  • Varje gång jag åker in till stan och handlar julklappar så inser jag att jag inte gillar folk och att handla, i alla fall inte i julruschen.  Å det är aldrig så där mysigt att man strosar man mest springer runt i panik och letar efter det sista klapparna. Det senaste åren har jag faktiskt beställt det flesta klapparna på nätet.
  • Konstig nog har vi aldrig tillräckligt med pengar, och till jul är det som om nån grinch käkat upp alla tillgångar vi har.    
  • Jag brukar börjar Julstäda i tid och planera städningen och pyntningen, men av nån underlig anledning står jag i alla fall och förbannar mig över att jag inte började tidigare. Men jag skulle aldrig erkänna att det är stressigt. Men fint blir det. 
  • Jag säger varje år! "nu håller vi efter så det är fint i alla fall fram till nyår" detta blir som en mission för mig, lite tvångstanke så det slutar med att jag inför dammsugning varanan dag. Med 3 katter så blir liksom städningen meningslös efter några timmar egentligen. 
  • Varje år säger jag i år skall jag Julbaka och ha sådär mysigt, men jag är ju egentligen katarof i köket. Jag är ju vidakänd för min oförmåga i köket, så när jag väl lyckas så är det ingen som tror på mig.;-) Jag har det sämsta tålamodet, jag liksom tycker matlagning och bakning är superkul i början sen tröttnar jag rätt snabbt. Pepparkakor är kul å baka det första 2 plåtarna sen brukar jag tvinga gubben att ta över. Så jag börjar baka men andra får avsluta. 
  • Visst tyckte man att det alltid var massa snö vid jul när man var barn? Nu tycker jag man aldrig får nån snö till jul. Ofatst kommer det en snöby men det ligger aldrig kvar till jul så där som det ska. Men sen så i januari, februari då jävlar skall det vara snöstorm och metervis med snö. Då är liksom lite sent kan jag tycka, skall ju var till advent och jul. 
  • Har tänkt skaffa nytt julpynt i flera år, men kan inte rikigt slita mig från "vårt" julpynt, det ska ju vara som det alltid varit, sen är det alltid som sagt annat man behöver pengarna till. 
  • Julblommor är fint men alla är typ giftiga på katter, och lillkatten käkar på allt som han ser från platspåsar, till potatisar till blommor, så det är bara glömma att ha i fönstrerna. Förra året stod i alla fall hyacinter på spisfläkten, hittade äntligen plats som katten inte nåde till. 
  • Jag har alltid timer till alla julbelysning så det ska tändas när det blir mörkt, så det lyser i fönstrena när man kommer hem. Jag brukar ha tänt även en bit in på natten för det är så mysigt att somna till skenet av en julstjärna, men gubben drar ur sladden för han vill kolsvart. Å sen glömmer han att sätta i timern och på rätt tid. 
  • Jag brukar ofast ta ledigt den 23, men förra året jobbade jag. I år får jag se hur jag gör. Fördelen med att jobba 23:e att man inte spar så mycket just till den dag.  Är jag ledig då brukar det ändå sluta med att dagen är fullt uppbokad ändå. Å man precis hinner hem till "Uppesittarkvällen på Bingolotto".  
 Så allt blir inte som man tänkt sig, men det blir ju hur som helst jul det är ju ett som är säkert. 
 
 
 
#1 - Annie

Älskar din verklighet:)) Tack och lov har jag ingen gubbe som går och släcker julbelysningen!!
Tur att vi ändå kan njuta av julen trots att nästan inget blir så där julperfekt som vi önskar/planerar!

Svar: Ja Gubben får många pekpinnar i Juletid, inte bara belysning, kanske därför man går under namnet Julgeneralen av familj och släkt ;-) Ja julen blir ju trots allt jul trots att allt inte blir som man tänkt. =)
Sandra

#2 - johanna

Jag förstår helt vad du menar, det är samma för mig. det blir aldrig riktigt som man tänkt sig.

Svar: Men oftast blir det ganska bra ändå fast det inte blir som man tänkt sig=D
Sandra

#3 - Julpussar

Ha ha! Åh, som jag ler igenkännande i många av dina beskrivningar! Framför allt det där med att ta "ledigt" den 23:e... Det slutar ju alltid med att man har fullt upp ändå!! :)

Svar: Ja visst är det otroligt, man liksom tänker att man skall hinna med allt bara för man är ledig den 23.e. :-)
Sandra