sandransjul

Jullista från Svensk Jul
Svensk Jul hade gjort en rolig jullista jag nu tänkte svara på=D
 
 
 
1. Vilket datum klär du granen?  Både min å sambons familj har tradition att klä den 23 december och så har vi alltitd gjort vi med men förra året klädde vi den lite tidigare och så blir det nog i år med så man hinner njuta av den innan julafton.

2. Vilka julmarknader brukar du besöka? Eftersom vi förut bott i stockholm i flera år och ganska nära Skansen med buss så har det blivit en tradtion. Strosa bland djur å gårdar sen  markanden på Bollnästorget med lotteri och renklämma:-) sen har det blivit besök på Österbybruks Julmarkand som är redan i oktober. Skulle också vilja till Jul på Furuvik. Förra året belv det ingen Julmarkand alls pga av Julmusikal men i år hoppas jag/ vi komma iväg.

3. Om du julpysslar vad gillar du bäst att göra då? 
Hahaha sträcker mig till att trycka nejlikor i apelsiner;-) Det beror på bristande självförtroende i pysselväg. 

4. Brukar din stad/by pynta mycket eller lite? 
Här brukar dom firar "skyltsöndag" då "staden"  butiker och gågatan blivit Julutsmyckad sen finns det en gran på torget=) 
 
5. Har ni tomte? 
Han brukade ju komma förr men han verkar haft fullt upp det senaste åren men i år kanske han kommer till Bromma? ;-)

6. I vilka rum brukar ni ha julgardiner? 
Alla rum utom badrummet

7. Vad gör du dan förre dopparedagen?
Vi brukar vaka in Julafton och spela på bingolottos uppesittarkvällå dricka glögg.

8. Vad är viktigaste som du måste baka till jul?
Pepparkakor och lussebullar


9. Favoritjulgodis som måste finnas på ditt gottebord?
Paradisask och nougat.

10. Dricker ni glögg på julafton i så fall när på dagen?
Ja dricker gärna glögg hela Julafton men första koppen blir efter Julfrukost.


11. Vem är det som julpyntar hemma hos er? 
Jag sköter det bäst;-)

12. Julknäcke eller vörtbröd? 
Älskar båda väldigt mycket i Juletid. Vörtbröd med köttbullar och rödbetsallad och Julknäcke med Julost på=)

13. Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton? 
Om det var fruktansvärt bra betalt och man slutar så man hinner hem till Kalle Anka.. 

14. Hur ser din julfrukost ut? 

Jag går upp tänder ljusen, sätter på Julmusik och så blir det Julkaffe ur Julmuggen, Vörtbröd med köttbullar och rödbetsallad eller Julknäcke med Julost sen sitter i köket i pjyamsen så länge som möjligt å njuter av Julefrid. 

15. Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av någon i din släkt? 
Min bonusmammas Nubbesallad gör alltid succe både Jul och midsommar 
 
 
 
Skyltsöndag i " min stad" 
 
Pepparkaksbak
 
 
Skansen Julmarkand
Jul/advenst frukost
Julgran 2012