sandransjul

Baby, It's Cold Outside
Kom att tänka på en sitution som jag upplevde förra året. Jag var på väg hem från ett musikalrep och snön hade fallit och kvällen var ganska kylig och jag minns att jag frös i min röda kappan och jag tog vägen genom villaområdet för det kändes mysigare. 
 
Å jesus va mysigt folk såg ut och ha! när jag gick förbi deras fönster, men ännu var det inte Adventljustakar eller stjärnor som lös. Var en lördagskväll  i november och flera hade tänt levande ljus i sina fönster,  (nu låter de som om jag gick precis utanför folks fönster och spana men jag gick på vägen)
Även om det bara var några få fönster så  lyste dessa upp vägen så otroligt. 
 
Just i det ögonblicket kände jag en otrolig tacksamhet att ha ett hem, någon som väntar på mig och en famlij och goda vänner. Alltid finns det svårigheter i ens vardag och  verklighet. Men just då kändes livet underbart. 
 
Sen tänkte jag på dom som är "utanför" av olika anledningar och på olika sätt. 
 
 
Så min fråga är brukar ni skänka "Julgåvor eller likande"  åt exempel. Stadsmissoner, kyrkan eller röda korset? 
 
Finns två sånger som får mig att tänka lite på just detta med "utanför" på olika sätt. 
 
 
 
 
 
 
#1 - Evelina

Jag bor i Gävle och där kyrkan (tror jag att det var iallafall) in presentkort för 100 kr/st, gärna i nån leksaksaffär eller annat som barn gillar. Sedan kan ensamstående föräldrar (oftast mammor) som har det svårt ekonomiskt hämta dessa inslagna i paket och ge till sina barn i julklapp. De samlar även in presentkort på mataffärer på högre belopp från företag så att de får möjlighet att köpa julmat.

Jag har ingen överdrivet god ekonomi, men förra året skänkte jag iallafall ett presentkort. Hoppas verkligen att det kunde glädja en liten kille eller tjej!

Svar: Å det låter ju som en toppen ide´ det där med presentkort på någon hundring. För då kan även den som har "lagom" ekonomi ge=) . Tror idag att man inte tänker på att det kanske finns "behövande" i ens egen stad och det måste ju var en fridfull känsla för dessa föräldrar att kunna ge någon julklapp till sina barn. =)
Sandra

#2 - Nilli

Jag är alldeles för dålig på att skänka, men här i Göteborg kan man skänka julklappar till Stadsmissionen som ger dem till barn som inte får några annars! Det ska jag göra i år!

Btw, jag tycker orginalet av "Välkommen Hem" med Magnus Carlsson är bättre! ;)

Svar: Jag med tyvärr=/ har blivit någon gåva till Hjärt- och lugnfonden. Men till Jul vill jag ge något åt barnen måste kika om Uppsala har något liknade som stadsmissionen hos er=) Å jag har nog aldrig hört Magnus Carlsson sjunga annat än i dansband. Måste jag genast lyssna på för jag har lite svårt för "småpojkarna" i EMD fast låten är underbar;-)
Sandra