sandransjul

Min inre Grinch
Jag antog utammningen hos Tomtens dotter 
 
Nu skall allt komma fram från alla vrår, även mina mörka Julhemligheter.  
Jag tror tyvärr inte folk kommer bli så förvånade då jag är ganska ärlig i min Julblogg och även privat
.  
Ibland känner jag kanske att min blogg är för "lite Jul" och för mycket jag! 
 
Men sambon och jag tala om min julblogg idag och mitt främsta syfte med min blogg är att den är min (att människor faktiskt läser om min "jul" är bara en väldigt rolig bonus=) )
Och då tillkommer ju även Grinchen i mig. För allt är ju inte " Julerött" eller vad man ska säga ;-) 
 
 
1. Jag har dom senaste åren inte tyckte särskilt mycket om själva Julafton. På grund av "familjebråk/gnäll" så har sjävla julafton egentligen känts som tråkig och omständiga. Men det blir vad man gör det till. 
Och huvudsaken man ser nära och kära.
  
 
2, Går ju under namnet "Julgenralen", för att motsätta sig mig Juletid ( som ovanstående tex) är som att tända ett tomtebloss! Min ena svåger sa en gång:" Du är ju en Christmaszilla" förstör någon julen så är du som en Bridezilla." Och det stämmer nog exakt. (Jag är resten av året då mindre krävande i dessa avseende. ) Bråka med mig i Juletid är som å tända "Gävlebocken"
 
3.  En vit Jul:  Men jag tycker om å dricka både vin, öl och sup på Julafton ( till maten) . Nu har jag aldrig blivit odrägligt full al "tomten är far till alla barnen" och aldrig upplevts något julfirade som en "svart jul" på grund av alkhol. 
 
4. Jag äter knappt 6 rätter på det klassika Julbordet och gillar inte "julmat"
Dessa rätter äter jag:  Prinskorv, köttbullar, rödbetsallad, vörtbröd, nubbesallad och nöt/griskött varje år!
Och är jag på gott humör avsmakar jag lite : Lax och julskinka.  Förr åt jag ägghalvor men efter årets "blindtarmsinflammation" så äter jag inte det heller. 
 
5. Jag hatar Juldagarna, och mellandagarn och tycker Julen är slut efter Julafton! Jobbar helst dessa dagar!
 
6.  Barnens jul: Jo tjena! hur kul är det att glo på några ungar som öppnar på klappar om man själv inte får några. 
 
7. Jag har aldrig fattat "Julklappslotteri eller Julklappspelet"  Mellan vuxna, för en viss summa? Och skulle någon föreslå det skulle jag springa fort som den! Då blir det för opersonligt för mig! 
 
8. Jag har aldrig sett hela "Kan du vissla Johanna" 
 
9.  Jag lyssnar gärna på Julmusik redan i september. 
 
10. Jag kan inte Julbaka, Julpyssla eller laga Julmat. Och det har jag varit ärlig med! Hahaha 
Jag är en katastof i köket, hatar att pyssla och har inte tålamodet så delegerar jag gärna ut på andra! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - Erica Nilsson

Kul läsning. Flera av punkterna stämmer in på mig. Och håller med om vit jul. Om man håller det lagom finns det ju ingen anledning. Men för de som inte kan... Ja då är det så klart att avstå som gäller

Svar: Kul=) Ja men precis den som inte kan hantera starkdrycker får avstå! Men i måttliga mängder så =)
Sandra