sandransjul

Lucia

Skrev ju förra vecka om Luciasång som Sofia Karlsson framför.

Upptäckte när jag letade efter texten att det tydligen är Luciadikt.

I natten darra 
de kalla väder.
Steg hör jag knarra
på vindens bräder:
i hvita kläder
stod herrgårdflickan,
med vaxljuskrona kring håret fäst,
nyss vid mitt läger och räckte brickan
lugnt i sin renhet åt yrväckt gäst.

Nu upp till gamman
i mörka tider!
Med tjärvedsflamman
Lucia skrider
i däld och lider.
I dörren gläntar
med morgonglöggen min muntre värd
och bringar bud, att ung dottern väntar
sin late körsven till festlig färd.

I tidig vinter
re'n snön är fallen,
och foten slinter
på frusna vallen,
och hvit står tallen
som silverstaken
för månens prunkande högtidsljus,
och stjärnbloss brinna högt över taken
på djurens fållor och mänskors hus.

Och släden redes
med fäll och täcken,
och selad ledes
från klöverhäcken
den raske skäcken.
Med fröjd vid glida
igenom sovande skogars skjul.
Ur huvan tindrar det vid min sida
som morgongryning till härlig jul.
Å längtar tills man får se ett Luciatåg i år=)

Minns väl att bland det bästa i Juletid som liten var att åka till Herrgården och se min storasyster i Luciatåget varje år, det var så vackert och spännade att se dom skrida ner för trappen vitklädda och sjungandes med alla ljus=)
Än i dag blir jag salig och nästan gråter offentligt när jag hör och ser ett Luciatåg=)

Nu kommer det låta som jag jobbar extra med att göra reklam för skansen, men icke! bara det att jag älskar Skansen särsklit i Juletid som sagt, så om du är i Stockholm till Lucia så gå och se Sveriges Lucia på Skansen.
Det är underbart fint=) Sen kan man även titta på kortegen genom stan efteråt det är också trevligt.



Lucia Skansen 2009








#1 - Lisas Vinterland

Lucia.. så vackert! Jag minns förra året, lucia på svt, fick nästan tårar i ögonen så rörd blev jag! Vi ser aldrig lucia "live" men när jag gick skolan var det det bästa skoldagen som fanns.. i kyrkan bland levande ljus. Bättre kan man inte må.

#2 - Dani

Åh, jaaa lucia är ju tokmysigt. Särskilt när mina barn sjunger. <3

#3 - Sandra

Ja det är underbart när man sitter där och lyssnar i mörkt rum och Lucia med tåg skrider in, värmer i hjärtat. =)