sandransjul

Min Jul
19 november: Namnsdagsfirande med pepparkaksbak. Elisabetsdagen är lite speciell efter som det flesta flickor i vår familj har det namnet som andranamn. En liten traditon som följt mig sen jag var barn=) Och dom flickor och pojkar som inte fick Elisabet som andranamn får också baka;)

Veckan inna 1:a Advent: skall det Julstädas hemma, eftersom vi inte har så stor lägenhet så borde det inte ta allt för långt tid, me allt skall bli rent från dusch till kylskåp...  Och helst gaderober och skåp också=P Och julgardiner och dukar skall sköljas upp så det luktar gott=) Allra sist skall golven skuras med Grumme Grönsåpa, då doftar det verkligen som Julen är på ingång.  Alla som känner mig och Adde vet att vi inte är några hejare på att städa och hålla ordning men till Jul måste det var rent och fint=)  Och så skall Julnötter införskaffas och Pepparkaksceheesecake bakas, samt lite Julknäcke och Julvört till 1: advent.



Dagen innan 1:advent: Tar jag fram Adventstakar, Julstjärnor, Julpynt och Julgardniner. Sen är det bara att sätta igång att sätta upp Julstjärnor, Adventsstakar, Julgardiner och Julpynt.


1 Advent: 00.00 1 advent så tänder jag alla Adventsstakar och stjärnor i fönsterna.
På morgonen så går jag upp och dricker Julkaffe och äter en vörtmacka med köttbullar och rödbetssallad.
Tänder första ljuset i Adventstakarna på borden och sen på kvällen brukar vi äta ett minijulbord hemma och dricka lite glögg=)



1 december: Kolla in årets Julkalender=) Varje år.





Andra Advent: Adventsmys i stugan, nytt för i år. Blir kanske att man bjuder över goda familjen och vänner på lite glöggmingel i trägården och värme i stugan.



Runt den 8 december och före Lucia: Blir det bakning av Lussebullar och annat gott.


Andra helgen i december och 3 advent: Skansens Julmarkand=) någon av dagarna och sen lite Adventsmys.


Lucia: Ser Luciamorgon på svt helst på morgonen annars när jag kommer hem på kvällen=) Ofast ser jag lite tomtar, tärnor och en och annan Lucia under dagen.



3 helgen december och 4 advent: Förhoppingsvis åker vi till landet, så klär jag Julgranen där ute i stugan och
lite adventsmys.




23 december: Som det ser ut nu blir det jobb på dagen sen blir det hem och klä Julgranen med Adde. Varje år den 23 klär vi grannen, tur vi kommer från familjer som har  liknade syn på när granen skall kläs;) På kvällen kör vi uppesittarkväll och tittar på klapparna under granen.




24 december JULAFTON: 00.01: Jag och Adde firar "våran" julafton med att dricka glögg och ge varandra våra Julklappar. Sen sova några timmar innan jag går upp vid 7.00 och sätter på julmusiken och plockar fram Julfrukosten.


Vid 08.30 tar jag klapparna till familjen, säger hejdå till Adde som senare åker och firar med sin familj.
Tar mig till tåget som skall ta mig till Dalarna och en del av familjen min. Oftast är tåget försenat men efter en stunds väntan kommer det ofast. Sen sitter jag på tåget och läser eller pratar med någon annan som är på väg.
Är ganska mysigt att åka tåg på Julafton allt är så mysigt och stilla=)

Sen hämtar syrran mig vid tågetstationen och sen möter jag mamma, systerdotter och syrrans man med barn och hans föräldarar och det flesta åren även min systers pappa och fru och barn -"Min syskon" med :)
Får se hur det blir i år:-)  Men ju fler desto bättre sen blir det att fixa julmaten medans man pratar och väntar på Kalle Anka och efter det blir det Julmiddag och sen blir det Julklappsutdelning och efter det så blir det i allmänhet en lugn tillställning och jag somnar oftast glad och njöd framför en film på tv.



Utsikt från tåget              Kalle Anka                     Julbord                   Julklappar

Dagarna efter julafton: brukar se olika ut år från år men i år blir det antnigen några lediga dagar i stan och sen blir det efter nyår en vecka på landet=)

Nyårsafton: Vi brukar fira i hemma hos oss i stan och så blir det nog i år med =) I goda vänners sällskap med 3 rätters och fyrverkirer vid tolvslaget och se ut över hamnen.