sandransjul

Julbak

Nu är det inte långt till första Advent 2 veckor och 6 dagar.

Det börjar bli dags att förberda med Julstäd, Julpynt och Julbak. Jag måste snart försöka hitta Adventsstakar och Julstjärnor till fönsterna till stugan samt lite tomtar att ha i stugan. Och köpa en dörrkrans och en ljusslinga att ha i Adventsgranen på landet och Julgardiner.

Blir till att Advent och Julpynta på landet redan den 19 november och då skall det även bakas pepparkakor enligt tradtion för då är det Elisabethsdagen och det firas i min familj med pepparkaksbak=) Julgranen tar jag in en vecka innan Jul tror jag.

 

I stan blir det nog samma Julpynt som alla andra år, Skulle vilja ha nya Julgardniner här med. Men här blir det inte pyntat förän lördagen innan Advent=) Innan dess skall det Julstädas och Julbakas inför Adventsmiddagen 1:a Advent.  Och Julgranen i stan får inte kläs föräns den 23:e december en traditon som både jag å Adde hållt fast vid från respektive familj.

 

Ja var ju inte detta jag skulle gaga om men nu fick ni veta lite jultradtioner här hemma=)

I veckan blir det nog att provbaka lite Julgodis och bak, och brandkåren tackar nog gudarna för att jag insett min begränsning när det gäller matlagning och bakning.

Blir fortfarande trackad för att jag råkade bränna spagetti och pyttipanna.  Ja ni ser en katastrof i köket, jag har liksom permanent rött kort i dessa sammanhang.

Men tur jag hittat en man som är en naturbegåvning i köket=)  Så nuförtiden pekar jag på ett recept och så blir det underbart.  Så får det blir med Julbaket också! nu tänker man kanske att jag är en lat jävel som ligger på sofflocket och käkar Julfudge och knäck;) Har erbjudit mig att baka och laga mat, har till och med försökt nån gång men för alls trivsel och säkerhet så får jag nog ligga kvar på sofflocket och njuta medans Adde bakar och lagar mat.

Hoppas att Addes syster och min goda vän Bella kommer över och baka med oss ("oss")

Så ikväll blir det att leta efter Julrecept=)

 

Jag å Bella på Landet

i snön.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#1 - Josefine

Vilken härlig blogg!! inspirerande:)



Jag har en fråga, skickar runt till olika julbloggar (då ni kanske är lite mer expert på ämnet:) )



Jag är ute efter "traditionella" julpynt, mörkt mossgrön, mörkt röd, guld. Tyger, tomtar, belysning osv. Jag vill alltså handla på nätet, men hittar knappt något. Så har du några tips?? Jotex är inte direkt för mig. Och kostar det inte skjortan är det också toppen:)



Ha det så bra!