sandransjul

Julutmaning
Viktigast med julen?
Det mysiga och att träffa nära och kära.

Jag köper alltid mer julklappar än jag borde
Nej mer att jag köper fler än jag har råd med.

En riktig julgran med äkta barr är ett måste hemma
Vi har haft plastgran sedan 2006 men i år blir det en riktig gran, kosta vad det kosta vill.

Jag tycker om att göra önskelistor för mig själv

Ja det gör jag gärna.

Jenny Nyström Jul eller Amerikansk Jul?
Jenny Nyström tror jag det lutar åt mera.

Mariah Carey eller Carola?
Jag är väl inget stort fan av någon av dom, men All I whant for Christmas är ju mysig och Carolas En stjärna lyser så klar är fin

Ingen riktig jul utan snö på julafton
Önskar snö varje år men blir det inget snö duger det med frost.

Släktbesök ingår alltid i julen
Jag firar julaftonsmorgonen med min sambo sen åker jag till min syster och resten av familjen och släkten och fira Julafton.  I mellandagarna åker jag till min pappa och hälsar på.

Julstjärnor eller Hyacinter?
Julstjärnor

Julgranen in i stuga den 23:e eller granen in långt innan dess?
Kvällen den 23 decmber är helig för att pynta Julgranen.

Jag rimmar ännu på flera julklappar

Jag älskar att rimma, brukar rimma på Julafton.

Jultomte är viktig
Ja när man är barn och om man har barn.  Men nu är jag vare sig barn eller har barn ännu men Jultomten kommer ibland eller så lämmnar han bara paket under granen;)


Jag har alltid fullt upp på julafton med bestyr
Hahaha nej jag har det ganska lugnt men brukar vara underhållare åt barnen i familjen.

Julkort ska skickas på Posten?
JA!

Jag ser de flesta av de traditionella julprogrammen på julafton

Vi försöker att inte missa Kalle Anka och inte missa Karl Bertil.

Julen är mer jobbig än rolig
Jag älskar julen, då lever jag.

Vi åker bort till värmen och "firar jul" utomlands
Nej verkligen inte, jag åker uppåt i landet och A åker utanför stan.

Vi brukar vara flera familjer/människor som slår oss ihop och firar
Oj vi är en stor familj, tänk tomten är far till alla barnen, fast utan så mycket drama.

Till vem är det svårast att köpa till?
min sambo.

Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?

Mysteriet på Greveholm.....

Vilka fem kända personer skulle du vilja bjuda in på julfirande hos dig?

August Strindberg, mumintrollet, Leif GW Persson, Per Morberg och Anders Zorn.

Vilka fem kända personer skulle INTE få en inbjudan:
Niklas Wikegård, Anna Anka,  Rafela på ekonminyheterna, Linda Isacsson och Anna Book.  

Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Jag och sambon hänger upp Julgardninerna

Vem klär granen och vem bestämmer hur den skall se ut? Hur SKA den se ut?
Vi klär den ihop, vi har ganska lika smak.  Den skall ha kulor och tomtar och annat pynt och silvrigt glitter och självklart julgransljus.

Älskar du att få julklappar eller att ge bort?

Både och men roligaste är att ge bort och se om presenten passade och om personen blev glad.

Känner du någon julstämning nu?
Jo lite faktiskt, lite Julfeber.

När kickar din julstämning igång?
I mitten av novmber eller när man skall pynta.

När skall man sätta upp adventsljusstakar?

Dagen före 1:a advent.

När julpyntar man?
Lite till första advent sen lite mera senare.

Vilken senap till skinkan?

Äter inte Julskinka.

Världens bästa jullåt?
The Christmas Song.

Julknäcke eller vörtbröd?
båda

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
Fudge är godast, vi gör det själva oftast.

Vilka traditioner har ni?
Man julpyntar med elljustakar, Julgardiner och dukar och adventsljustakar dagen före 1 advent. Skansens Julmarknad,  Baka Julgodis, pepparkakor och Lussebullar.
Klä Julgranen 23 december,  Fira jul på julaftonsmorgonen tillsamans, sen åker jag till min familj och släkt med tåg och A åker till sin familj.

Färdiginslagna paket eller paket att slå in hemma?

Så in hemma finns det något mysigare än att dricka glögg och slå in Julklappar.

Vilket gillar du bäst? Markera med fetstil.

Pepparkakor - Lussekatter
Skumtomtar - Knäck
Ischoklad - Marsipan
Lax - Sill
Revbenspjäll - Janssons frestelse
Paradis - Aladdin
Rullsylta - Pastej
Glögg - Julmust
Rödbetssallad - Dopp i grytan
Ris a la malta - Risgrynsgröt
Hemma - borta