sandransjul

Julmuggen
Min fina Julmugg har kommit fram för i år så nu sitter jag här och dricker kaffe och lyssnar på Julmusik.

Igår var jag som sagt på fest  för en kollega och när jag gick hem från tunnelbanana så såg jag att i en lägenhet satt en adventsstjärna reda upp=) bara 6 dagar kvar sen sätter jag upp mina=)

Ett problem kvarstår undrar om mina vita elljustakar funkar, om dom gör det behöver jag bara köpa något fint att ha runt ljusen i elljustaken förra året hade jag röda sidenband funderar på se om jag hittar några fina ljusmanschetter som jag kan sätta dit=)  Blir lite lättare än att köpa en ny stake bara för det fattas såna.

Just det igår skulle jag fixa lite efterätt men tiden är knapp när jag skall göra nåt, så jag tänkte jag hinner inte baka men jag handlade en färdig kladdpepparkaka i affären.


Sen kom jag hem och upptäckte att det inte skulle räcka med en så jag titta på klockan och bakade en egen variant, och som alltid när jag skall baka så höftar jag totalt ibland lyckas det och ibland blir det sådär;)

I alla fall så min variant blev Kladdpepparkaka med en rosa touch, men nästa gång blir det med röd touch.
Jag använde Arlas recept på vanlig kladdkaka.


100 g  smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker


Sen krossad  jag 5 st pepparkakor med sked fast egentligen blir det nog bäst med mortel.
Och i med det i smeten. I en avlång kakaform, sen i ugnen i  175 grader i ca 20 minuter


Grädde vispade jag fluffig sen hällde jag i tinade hallon och massa hjärtströssel.

Efter att kakan svalnat så delade jag i bitar och la på hallongrädden.

Nästa gång prövar vi med Lingongrädde=)