sandransjul

Julutmaning


-Skulle du kunna tänka dig att jobba på Julafton ?
Nej det skulle jag inte vilja.



-Bakar du något till Jul? Vad ?

Pepparkakor och lussebullar, chessecake med pepparkakor.



Vill du ha egenproducerat Julgodis eller Köpt?

I år vilja försöka mig på eget men det är gott med köpt med.



Knäck eller ischoklad?
Inte ätit något av det två på länge men tror knäck i sånt fall.




Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?

I sovrummet får det flytta in en vit stjärna i år, i vardagsrum och kök blir det elljustakar.



Vill du ha Julkort med brevbäraren eller som e-post?
Med brevbäraren är ju roligare!



Vilka färger har ni till Jul?
Rött, vitt, grönt och blått framför allt.



När julpyntar du hemma?
Dagen innan 1 advent är helig, då tar jag fram stjärnor, elljustakar, juldukar, julgardinger, några tomtar och adventsljustakar. Sen till 2 advent får alla tomtar komma fram.
23 decemeber klär vi granen

Har varje Julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Nja inte rikigt men nästan.



Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Julgransljus, Julgranskulor, lite plock och glitter



Har du ett färgtema i granen?
nej det är väldigt blandat men rött, vitt, grönt och silver.





Levande gran eller plastgran?
Vi har haft en fallfärdig men fin plastgran i tre år men i år skall
vi försöka ha råd med en riktig julgran.

Hur ser din Julfrukost ut ?
Tomtegröt, Julvört, Julost, rödbetssallad, köttbullar och julskinka.
Självklart julkaffe med:)


Brukar du göra någon aktivitet på Julafton, tex gå en promenad, spela sällskapsspel osv?
Räknas åka tåg:P nej blir lite olika år från år förra året spelade jag å systerdottern nintendo wii sports och rimmade på julklappar.

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Köpt glögg:)




Vilken glögg brukar du dricka på Jul om ni köper den?

Dufvenkrooks , blossa eller någon annan god.



Vilken är din favoritjulskiva?

ABSOLUTE Christmas



Vilken är din favoritjullåt?
The christmas sång, luciasånger, santa claus is comming to town, winter wonderland, Vart tog tomten vägen och När det lider mot jul.
Men vill skriva många fler här.






Vad skulle du inte vilja vara utan på Julbordet, vad är ett måste?
Köttbullar, prinskorvar, röbetssallad ,ägg, julost.
Jag har tränat på att tycka om julskinka och sill.
Så i år blir det att äta sillsallad med och lite julskinka.





Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Har aldrig lagat något själv innan men i år är tanken att jag skall göra sillsallad och pepparkakscheesecake ev nåt mer enkelt.







Risgrynsgröt eller Ris à la malta?
Jag har provat på bägge men tomtegröten är godast.



Tittar du varje år på Kalle ´s Julafton ?

Ja det är klart man försöker, men förra året höll vi på missa för jag slavart bort kontrollen. Missade när Lasse Kroner tände Julljuset.





Vilken Snutt är favoritsnutten ur Kalle `s Julafton ?
Tomtensverksad eller Kalle anka i djungeln. Nej jag gillar allt.




Har ni Tomte hemma?
Har inte firat jul hemma utan hos min systers familj å ibland kommer tomnten eller så har han bara lämnat paket under granen.





Köper du Julklappar till många?
Ungefär 15- 20 personer



Tycker du att det skall vara Julklappar till alla eller bara barnen?
Alla får paket i våran familj :) Tur är väl det!


En klapp till vuxna o Flera till barnen.
Nej men självklart får barnen mer paket än vi vuxna.


Roligast att få i sin julklapp?
Något man önskar sig kanske.



Vad skulle den ultimata Julklappen vara till dig i år?
Att alla i min familj och när får en frisk och fin jul.
:)



Alkoholfri glögg eller glögg med alkohol?
Glögg med alkhol så det pirrar i magen liksom lite grann.

Egen pepparkaksdeg eller färdigköpt pepparkaksdeg?
Färdig köpt som jag sen bakar ut:)

Kokt julskinka, ungsbakad skinka eller rentav ingen jul skinka alls?
Som sagt har jag inte rikigt lärt mig ät julskinka men skall ju försöka i år lite mera, kan inte svara på detta.

Glitter i granen runt eller uppifrån och ner?

Uppifrån och ner så klart:)

Dopp i grytan eller inte dopp i grytan?
Vi har aldrig haft dopp i grytan tror jag, så nej.

Tomten kommer med klappar eller klapparna ligger under granen?
Hemma hos oss öppnar vi paketen på morgonen innan vi åker till repektive familjer , jag och Adde och firar jul, så våra ligger under granen men hos min familj är det oftast både och under granen och tomten har några i säcken om han kikar förbi.

Rim på klapparna eller bara en juletikett utan rim?
Lite blandat både och för det mesta.

Jenny Nyström-jul eller amerikansk jul?
Min egen jul , ärvda tradtioner.

Fira jul hemma eller hos någon annan?
På morgonen hemma med Adde sen tar jag tåget till min syster med familj i dalarna och där är även mamma.

Lussebulle eller pepparkaka?
Lussebullar och pepparkakor är lika bra:)

Knäck med mandelhack eller knäck utan mandelhack?
Utan hack i sånt fall .

Carloas julsånger eller Mariah Careys julsånger?
Hahahaha ingen av dem tror jag innan lyssna jag på båda.

Äta först och klappar sen eller klappar först och äta sen?
ÄTA FÖRST

Julstjärnor eller hyacinter?
Både och men kan vara allergisk mot nån av dom får kolla upp det, glömmer varje år. Måste ju vara hyacinter?

Granen in i stugan den 23 eller långt innan dess?
Granen blir kläd den 23 deceber detta firas med glögg.