sandransjul

Jultraditioner
Jag är ju som sagt en riktig julmännsika, å planerar alltid i tid inför advent.

Jag kan märker att ju äldre jag blir desto viktigare tycker jag att julen blir, även om julen var viktig när jag var yngre så känns det som att jag nuförtide har tradtioner hemmifrån och egena trationer som jag vill genomföra och uppleva.

Jag älskar tiden före julafton mer än själv julafton även om det är det man väntar på.
Men att ta fram adventsljusstakar, tända ljus, ställa fram tomtar, lyssnar på Julmusik och dricka glögg är nog det mysigaste.

Jag tänkt berätta lite om mina traditioner.



Dagarna före första advent så sätter jag igång att börja julstäda, så det står härligt till, jag vill det skall var fint och rent=)
I år måste jag börja lite tidigare, det skall var julstädat överallt, när detta sker vill jag helst att Adde är ute ur lägenheten medan jag städar.

Så självklart skall man lyssna på julmusik för att rikigt komma i stämmning och veta varför man egentligen städar. Är ju inget man resten av året ser fram emot.

När man ändå städar är det dags att se alla elljusstakar, stjärnor, och Juldukar och gardiner finns och funkar.

Dagen före 1 advent


Är jag förhoppningsvis klar med julstädningen då.
På kvällen är det dags att adventspynta för fullt.
Då åker adeventsljustakar, stjärnor, Julgardniner, hjärtan, Julblommor ( ny tradtion i år) och Juldukarna fram.


1 advent.
Då är det dags att tända första ljuset, dricka glögg och äta adventsfika.
Nu lyser förhoppningsvis alla stjärnor och ljusstakar i fönstret.



1 december

Jag se alltid julkalenderns första avsnitt fast jag vare sig är barn eller har några barn mer av tradtion.
tyvärr verkar det som varje år bli mindre och mindre jul i kalendrana, vilket är synd.
I år är det om superhjältar, bland annat supersnälla silver Sara och stål Henrik.



Skansens Julmarknad.
En ny tradtion jag nu tänker anamma, var där förra året och fick verkligen julkänslor och så mysigt det var:)
Måste dit i år igen:)


JULBAK

Detta med Julbak sker hemma hos oss i alla fall innan lucia så man har lussebullar tills dess.
I år måste vi lyckas med dessa lussebullarna.
Både jag och Adde är ganska intresserad av bakning men just dessa lussebullar :O
(misslyckts med dom det sensaste åren) Men i år har vi både bakmaskin och så skall jag verkligen pröva med kessela. NU! borde vi väl klara av det.

Sen är tanken att det skall var knäck, ischocklad å massa annat gott. (updaterar lite tips)


Lucia

Ja vill hemskt gärna se ett luciatåg men ser jag inget i verkligheten, duger tv:s bra ändå.
Men lussebullar är ju ett måste.



23 december, dan före doppare dagen.

Nu är det dags att klä Julgranen, vilket är roligt tycker jag :)
Att klä granen just den 23 är något vi alltid gjort i familjen och Addes familj hade samma tradition när det gällde granen så vi fortsatte på samma spår. De senaste åren har även Addes familj kommit hem till oss för att se på granen, dricka glögg och öppna julklappar eftersom jag fira julafton med min familj.
En mycket fin tradtion:) Sen sent på kvällen måste man gömma ett paket och göra en karta för klappjakten på julafton. Sen är det bara att njuta av glögg och se paketen under granen:)

Julafton 24 december.

Julafton har förändrast lite under åren men de sensate år har det sett ut följande och så blir det nog i år med.
Men är ju en stund kvar tills dess.

Jag går upp försöker väcka Adde. Sätter på Julmusik (högt!)
Adde vaknar!
Ställer fram Julfrukost med köttbullar, rödbetssalld, Julskinka, Julkaffe, tomtegröt, vörtbröd och Julost .
När jag fått upp Adde så går vi på klappjakt, det fick man alltid göra som liten hemma hos oss, så mysigt=)
Adde är mer för julstrumpor, men nej klappjakt skall det vara.
Sen äter vi vår Julfrukost, efter dusch och påklädning är det lite julklapps utdelning som gäller.
Sen är det bara att börja bege sig till respektive familj för att fira julafton.

Addes familj är utanför stan så han behöver inte åka långt, själv tar jag tåget till dalarna och firar jul med hos min syster, systerdotter och svåger med hans familj. Där är även mamma och ibland flera släktingar å då blir det ju en riktig Tomten är far till alla barn- jul. Med styvmammor, extrapappor och hel, lossas syskon.

Där det bjuds på Julbord, med god julmat. Sen är det dags att se på Kalle anka på tv.
Efter det är det utdelning av Julklappar, förra året försökte min systerdotter att vi skulle öppna paketen innan maten, men då sa moster stopp faktiskt, man måste ju hålla på tradtionerna ;) Vi rimmade på paketen i stället.
I år får jag väl ta med en muta. :)

sen brukar kvällen avrundas med Karl-Bertil Jonssons julafton på tv.